جستجو در دایره المعارف شهدا

شهید تقی زحمتکش

فرازی از وصیت نامه:
شهید تقی زحمتکش

 

ویدئو کلیپ مربوطه
Loading the player...

مشخصات فردی

نام و نام خانوادگی :تقی زحمتکش
نام پدر :علی
تاریخ تولد :۱۲۹۵/۰۹/۱۴
محل تولد :روستای قهاب صرصر دامغان
شغل :آزاد
وضعیت تاهل :متاهل
مسئولیت :مردمی
سن :۶۲ سال
خانواده چند شهید :یک شهید

شناسنامه شهادت

تاریخ شهادت :۱۳۵۷/۱۰/۱۶
محل شهادت :بندر گز
نام عملیات :شهدای انقلاب
موضوع شهادت :شهدای انقلاب
نحوه شهادت :اصابت تیر

شناسنامه تدفین

کشور :ایران
استان :گلستان
شهر :بندر گز
روستا : 
تاریخ تدفین : 
گلزار :گلزار شهدای بندر گز

نقشه محل تدفین

زندگی نامه شهید

“بسم رب الشهداءوالصدیقین”

تقی در سال هزارودویست‌‌ونودوپنج (ه.ش) در یکی از روستاهای قهاب صرصر دامغان به دنیا آمد. سال‌ها سایۀ استبداد رضاخان بر سر ملت رشید ایران سنگینی می‌کرد. سختی زمانه و اجبار معیشت او را که هنوز نوجوانی بیش نبود وادار به مهاجرت به شهر بندرگز نمود.

او برای امرارمعاش در آن سال‌ها با کارگری و کشاورزی روزگار می‌گذراند. بعد از چند سال به زادگاهش دامغان برمی‌گردد و ازدواج می‌کند. با آرامش و آسایش روزگار را می‌گذراند؛ اما چندی بعد همسرش فوت می‌کند. مجدداً به ولایت خودش برمی‌گردد و ازدواج می‌کند؛ اما انگار خواست خدا نبود که فرزندی داشته باشد. شاید خدا می‌خواست جور بهتری آثار وجودی او جاودانه بماند.

تقی اهل نماز و دعا و به قول هم‌شهری‌هایش اهل خداپیغمبر بود و بسیار مهربان. او که زخم‌خوردۀ سال‌های ظلم رضاشاه و محمدرضاشاه بود با شروع زمزمه‌های خداجویی مردم انقلابی ایران به جرگۀ انقلابیون پیوست.

در یک صبح سرد زمستانی، شانزدهم دی‌‌ماه سال ‌‌هزاروسیصدوپنجاه‌‌وهفت در مراسم ختم یکی از شهدای انقلاب شرکت می‌کند. مأموران ساواک وقتی باخبر می‌شوند، به آن اجتماع حمله می‌کنند. شهید تقی زحمتکش به‌‌همراه یازده تن از انقلابیون دیگر در آن صحنۀ درگیری‌ها به شهادت می‌رسد.

شاید آن لحظه محمدتقی که همیشه قرآن با وجودش عجین بود مفهوم سورۀ کوثر را با تک‌تک سلول‌ها و ذره‌ذرۀ خونش درک کرد. به‌‌درستی که دشمن تو ابتر است. ما به تو خیر کثیر دادیم. نامت برای همیشه در صحنه روزگار جاودانه شد.

“راهش جاوید باد”

نظر خود را بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.