جستجو در دایره المعارف شهدا

شهید ابوالفضل طوسی

فرازی از وصیت نامه:
شهید ابوالفضل  طوسی

حال كه روح از كلبه خاكيم بيرون آمده اميدوارم همان‌‌طور كشته شده باشم كه خود مي‌‌خواستم در رويارويي كامل و حمله به دشمن  

ویدئو کلیپ مربوطه
Loading the player...

مشخصات فردی

نام و نام خانوادگی :ابوالفضل  طوسی
نام پدر :محمد علی
تاریخ تولد :۱۳۴۰/۰۵/۲۸
محل تولد :روستای جزن دامغان
شغل :آزاد
وضعیت تاهل :مجرد
مسئولیت :تک تیرانداز
سن :۲۰ سال
خانواده چند شهید :یک شهید

شناسنامه شهادت

تاریخ شهادت :۱۳۶۱/۰۴/۲۳
محل شهادت :شلمچه - شرق بصره 
نام عملیات :رمضان
موضوع شهادت :جبهه
نحوه شهادت :اصابت ترکش توپخانه

شناسنامه تدفین

کشور :ایران
استان :سمنان
شهر :دامغان
روستا :جزن
تاریخ تدفین : 
گلزار :گلزار شهدای روستای جزن

نقشه محل تدفین

زندگی نامه شهید

“بسم رب الشهداءوالصدیقین”

بیست‌وهشتم مردادماه سال هزاروسیصدوچهل روزی ‌است که در خانه آقامحمدعلی طوسی و خانم سمانه شاکری در روستای جزن دامغان شهیدی زاده‌شد که نامش را ابوالفضل نهادند تا بیست‌ویک سال بعد قامت افرازد و از گران‌بهاترین گوهر وجود خود، جانش، برای پاسداری از سرزمین و ایمان و حیثیتش بگذرد.

دل‌بستگی داشت؛ به شهرش، به عشقش و به بسیاری از نعمت‌های خدا؛ اما از همه گذشت تا از خویش بگذرد. او خود سروده بود:

«ای شهر من!

ای کاشانه و آشیانۀ من!

دوستت می‌دارم با کوه‌هایت،

با دشت‌هایت، با بادهایت.»

ابوالفضل فرزند سوم است. پیش از او خواهری و برادری به دنیا آمده بودند که خواهر ده‌ماهه از جهان دیده فروبست و پس از او نیز چهار برادر و یک خواهر در دامن آن پدر و مادر بالیدند که برادرش نعمت‌الله نیز در آب غرق شد.

ابتدایی و راهنمایی را در تهران تحصیل‌ کرد و پیش از انقلاب خانواده به دامغان آمدند و در خیابان ایستگاه سکونت گزیدند. شور و التهاب روزهای انقلاب در نهاد ابوالفضل خانه کرده بود و مجاهدت‌های او زبان‌زد اهل محل بود. هنوز دو ماه از آغاز جنگ نگذشته بود که داوطلب سربازی برای وطن شد. از بیست‌وششم آبان‌ماه سال پنجاه‌ونه تا بیست‌وسوم تیرماه سال شصت‌ویک نوزده ماه صادقانه و عاشقانه به انقلاب و وطن خدمت‌کرد تا سرانجام در عملیات رمضان در شرق بصره هدف ترکش توپخانه دشمن کینه‌توز مزدور قرار گرفت و نامش در شمار شهیدان شاهد این سرزمین جاودانه شد. نشان وفاداری و جان‌بازی و عاشقی او، سنگ قبری ‌است که سال‌ها، زیر باد و باران و آفتاب صبورانه چشم‌انتظار تلاوت فاتحۀ دوستان و یاران است.

سند افتخار این شهید عزیز نیز یک قطعه «نشان جانبازی» است که در تاریخ بیست‌ویکم اردیبهشت‌ماه یک‌هزاروسصیدوشصت‌ودو به همراه لوح رشادت به امضای رئیس‌جمهور وقت ایران حضرت آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای (رهبر معظم انقلاب) و رئیس ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران سرتیپ قاسمعلی ظهیرنژاد به خانوادۀ معظم شهید تقدیم شد.

“راهش جاوید باد”

وصیت نامه شهید

بسم الله الرحمن الرحيم

ولا تحسبن الذين قتلوا في سبيل الله امواتاً بل احياء من عند ربهم يرزقون

با سلام و درود به مردم در راه ميهنم و شهيدان به خون خفته اينك كه در راه دفاع از حيثيت و ناموس كشور و مردم به ديار باقي از ديار فاني رفته ام و جان ناچيز خود را به رب الناس و ناس اهدا كرده‌‌ام اميد مي‌‌دارم كه لايق پيوستن به جرگه هابيليان باشم. كلماتي در زير مي‌‌آورم باشد كه بازگوكننده نيات و اهدافم باشد.

شروع جنگ وظيفه شرعي و انساني خود دانستم كه با حداكثر توانايي گر چه خيلي ناچيز مي‌‌نمود و در بيرون راندن دشمن متجاوز مهمي و نقشي داشته باشم و از همين رو به جبهه شتافتم ولي ميادين جنگ ارضاكننده خواسته‌‌هاي من نبود و ركورد را در اكثر آن‌‌ها مشاهده مي‌‌كردم و حال كه روح از كلبه خاكيم بيرون آمده اميدوارم همان‌‌طور كشته شده باشم كه خود مي‌‌خواستم در رويارويي كامل و حمله به دشمن باري از تو پدر رنج‌‌ديده‌‌ام مي‌‌خواهم كه اين رنج را بر خود به وسيله توانايي كه در وجودت سراغ دارم هموار بگرداني.

و از تو مادر و مهربان و داغدارم خواهان آنم كه اين نیش را با برپایی استقامت خود، ديدن مادران فرزند از دست داده كه كم هم نيستند به نوش مبدل نمايي و تو برادرم (علي) و برادرانم نعمت و حجت و بهمن و یاسر چشمان خود را خوب بگشایید و پس از رفتن من راه خدمت به خدا و خلق خدا، دقیقه‌‌ای را از گام گذاشتن دراین راه فرو گذار نکنید. باشد خدماتتان مورد قبول پروردگار المستضعفین قرار گیرد.

و تو خواهر كوچكم افسانه زندگي خوشي را برايت آرزو مي‌‌كنم و اميدوارم هم‌‌چون بانوي فداكار اسلام زينب كبري بر عليه تمام يزيديان دورانت بشوری. و شما دوستان با وفايم سعيد، بيژن، ابوالفضل و بقيه اميدوارم كه هر كدام به آرزوي خود رسيده و در راه خود پيروز و موفق باشيد شماييد كه همچون برادراني دوستتان مي‌‌داشتم. ما زنده به آنيم آرام نگيريم موجيم كه آسودگي ما عدم ماست

والسلام

ابوالفضل طوسي

1360/12/16

نظر خود را بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.