جستجو در دایره المعارف شهدا

شهید علی اصغر غریب نژاد

فرازی از وصیت نامه:
شهید علی اصغر غریب نژاد

برادران و خواهران به خانواده‌‌های معظم شهدا بی‌‌احترامی نکنید و به بچه‌‌های شهدا یتیم‌‌نوازی کنید، نگذارید خون هزاران شهید پرپر شده‌‌مان از بین برود. به خدا سوگند یاد می‌‌کنم مسئولیت بزرگی بر دوش تک تک ماست کاری نکنید که روزی بشود شهدا جلوی شما را بگیرند و جوابگو نباشید آن موقع خیلی برایتان مشکل است چون خداوند همۀ ما را مورد امتحان قرار خواهد داد.

ویدئو کلیپ مربوطه
Loading the player...

مشخصات فردی

نام و نام خانوادگی :علی اصغر غریب نژاد
نام پدر :قربانعلی
تاریخ تولد :۱۳۴۲/۰۲/۰۳
محل تولد :روستای زردوان دامغان
شغل :آزاد
وضعیت تاهل :متاهل
مسئولیت :تک تیرانداز
سن :۲۳ سال
خانواده چند شهید :یک شهید

شناسنامه شهادت

تاریخ شهادت :۱۳۶۵/۰۳/۱۷
محل شهادت :مهران
نام عملیات :پدافندی
موضوع شهادت :جبهه
نحوه شهادت :اصابت ترکش خمپاره

شناسنامه تدفین

کشور :ایران
استان :سمنان
شهر :دامغان
روستا :زردوان
تاریخ تدفین : 
گلزار :گلزار شهدای دیباج

نقشه محل تدفین

زندگی نامه شهید

“بسم رب الشهداءوالصدیقین”

تنها فرزند قربانعلی و بی‌بی‌‌خانم، سوم اردیبهشت هزاروسیصدوچهل‌‌ودو، در روستای زردوان (شهر دیباج) دامغان به دنیا آمد. مادرش نابینا بود. به پیشنهاد پدربزرگ نامش را علی‌اصغر گذاشت. پدرش کارگر ذوب‌آهن بود.تا دوم راهنمایی را در زادگاهش خواند. به‌‌خاطر مشکلات اقتصادی درس را رها کرد.

 مدتی را به کشاورزی مشغول شد. ازدواج کرد و یک ماه بعد، به ایلام رفت تا خدمت سربازی‌اش را بگذراند. دخترش، حوا، در این ایام به دنیا آمد. بعد از سربازی تا سال شصت‌‌وسه در ذوب‌‌آهن کار کرد.

 او که در کودکی با نان حلال و در دامن مادری روشن‌‌دل و ذاکر اهل‌‌بیت(ع) پرورش یافته بود، پس از آن دیگر نتوانست ماندن را تحمل کند.

در دی‌‌ماه شصت‌‌وسه به‌‌عنوان نیروی بسیجی به جبهه رفت و هم‌‌زمان خداوند فرزند دومش محمد را به او عطا کرد. او برای بار دوم به جبهه اعزام شد.

 در هفدهم خرداد سال هزاروسیصدوشصت‌‌وپنج، بعد از نه ماه و نیم حضور در جبهه، در خط پدافندی تپه رضاآباد مهران با برخورد ترکش به پهلو و سینه به شهادت رسید. او را در گلزار شهدای شهر دیباج، محله زردوان به خاک سپردند.

“راهش جاوید باد”

وصیت نامه شهید

بسمه تعالی

با درود فراوان به رهبر کبیر انقلاب اسلامی ایران امام خمینی و با درود فراوان به شهیدان انقلاب اسلامی ایران و با درود فراوان به مجروحین و معلولین جنگ تحمیلی که ثمرۀ انقلاب شده‌‌اند و با خون خود درخت اسلام را آبیاری نموده اند. با درود فراوان به سردار رشید اسلام حسین‌‌بن‌‌علی (علیه السلام) که ما مسلمانان جهان را آموخته است و درس شهادت و شهامت و راه صراط مستقیم و راه انبیا و پیغمبران ما از همین پند نیک سرمش بگیریم.

نام علی‌‌‌‌اصغر غریب‌‌نژاد اعزامی از دامغان روانۀ جبهه‌‌های حق علیه ظلمت شده‌‌ام در اینجا وصیت ذکر می‌‌نمایم: وصیت می‌‌کنم به مردم شهیدپرور و محترمان ملت ایران برادران و خواهران قدر این امام بزرگوار و خورشید درخشان تابندۀ آسمان نورچشم مستضعفان و خانواده‌‌های شهدا قدر امام را بدانید خداوند یک نعمت الهی بوده است که به ما داده است باید شکر کنیم و حرف های امام را گوش کنید راه راست بروید.

برادران و خواهران به خانواده‌‌های معظم شهدا بی‌‌احترامی نکنید و به بچه‌‌های شهدا یتیم‌‌نوازی کنید، نگذارید خون هزاران شهید پرپر شده‌‌مان از بین برود. به خدا سوگند یاد می‌‌کنم مسئولیت بزرگی بر دوش تک تک ماست کاری نکنید که روزی بشود شهدا جلوی شما را بگیرند و جوابگو نباشید آن موقع خیلی برایتان مشکل است چون خداوند همۀ ما را مورد امتحان قرار خواهد داد.

برادران نگویید که چرا در کشورمان انقلاب شده است به خدا یک گناه بزرگی کردید معصیت کردید. این جنگ یک جنگ خدایی است به خدا ایمان بیاورید. برادران بیایید به جبهه‌‌ها و جبهه برای انسان یک دانشگاه است خیال نکنید که بیخودی است نه، به خدا حقیقت است به جبهه‌‌ها کمک کنید چه از مال خود و ثروت خود و از نظر وجه نقد بدهید در راه خدا جهاد کنید ما از امام خمینی به خدا بالاتر نیستیم بلکه پایین‌‌تر هستیم و برای ما کشته شدن در راه خدا یک افتخار است.

پدرم و مادرم از فرزند عزیزتان راضی باشید پدر و مادر هر بدی از من سر زده است مرا عفو کنید و برای من دعا کنید و مرا حلالم کنید.خانوادۀ عزیزم هر بدی از من سر زده بود مرا ببخشید.

همسر عزیزم، دختر عزیزم حوا و پسرم محمد را خوب نگهداری کن و خوب تربیت کن که در آینده به درد مملکت بخورند.

همسرم به مادرم کوچک‌‌ترین بی‌‌احترامی نکنی و همیشه احترامش را نگهدار اگر بی‌‌احترامی کنی من از تو راضی نیستم.

ان‌‌شاءالله که خانواده‌‌ای برایم باشی مثل زینب‌‌وار و مادرم هم مثل زینب‌‌وار باشی و صبر را تحمل کن. دعا به جان امام امت.

خدایا خدایا تا انقلاب مهدی خمینی را نگهدار.

علی‌‌اصغر غریب‌‌نژاد

نظر خود را بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.