جستجو در دایره المعارف شهدا

شهید علی اصغرقربا

فرازی از وصیت نامه:
شهید علی اصغر قربا

وصیت ناقابل من به شما مردم عزیز اینست که دست از پشتیبانی ولایت فقیه و امام برندارند و استقامت را حفظ کرده و وحدت داشته باشید و بکوشید با در صحنه بودنتان راه شهدا را ادامه دهید و همیشه بر طبق دستور امام‌‌علی(ع) که «کونا الظالم خصما و للمظلوم عونا» پشتیبان مظلومین و از دشمنان و کفار و ظالمین و منافقین باشید به مسایل شرعی و معنوی زیاد بپردازید.

ویدئو کلیپ مربوطه
Loading the player...

مشخصات فردی

نام و نام خانوادگی :علی اصغر قربا
نام پدر :عباسعلی
تاریخ تولد :۱۳۴۴/۰۱/۰۶
محل تولد :روستای طزره دامغان 
شغل :آزاد
وضعیت تاهل :مجرد
مسئولیت :تک تيرانداز
سن :۲۱ سال
خانواده چند شهید :یک شهید

شناسنامه شهادت

تاریخ شهادت :۱۳۶۵/۱۰/۰۴
محل شهادت :شلمچه
نام عملیات :کربلای ۴
موضوع شهادت :جبهه
نحوه شهادت :اصابت ترکش

شناسنامه تدفین

کشور :ایران
استان :سمنان
شهر :دامغان
روستا :طزره
تاریخ تدفین : 
گلزار :گلزار شهدای روستای طزره

نقشه محل تدفین

زندگی نامه شهید

“بسم رب الشهداءوالصدیقین”

در ششمین روز فروردین سال چهل‌‌وچهار، مشهدی عباسعلی گل نوشکفتۀ باغ زندگی‌‌شان را در آغوش گرفت و سجدۀ شکر به جا آورد. دل صبور و عاشق مادر خواست که نام فرزندش علی‌‌اصغر باشد. به یاد صبوری‌‌های بانوی صابران در مواجهه با تندبادهایی که در راه است.

علی‌‌اصغر کودکی‌‌اش را تا پایان دورۀ ابتدایی در زادگاهش روستای طزره به پایان رساند. در کنار پدر به کشاورزی و دامداری هم مشغول می‌‌شد. چوپانی نیز کاری بود که در کنار تحصیل او را سرگرم کرده بود.

علی‌‌اصغر با تمام توان کودکی، چون مردی سایه‌‌به‌‌سایه پدر می‌‌رفت و یاور پدر شده بود. بزرگ‌‌تر که شد به کار قصابی هم مشغول شد.

برای سربازی وارد سپاه شد. بسیجی ساده و پاک و مؤمنی که سپاه اسلام را چون جان دوست می‌‌داشت. روستازاده‌‌ای که عاشق میدان بود و دلش به وسعت تمام آسمان وطن عاشق.

روستا زاده‌‌ام و سبزتر از برگ درخت

سینه‌‌ام وسعت صحراست اگر بگذارند

دوبار داوطلبانه در میدان رزم حضور یافت. برای اولین مرحله در آذرماه شصت‌‌وسه به مدت دوماه‌‌وبیست روز و در مرحلۀ بعد آبان‌‌ماه شصت‌‌وپنج.

علی‌‌اصغر دست در دست دوستان خدا برای دوستان هم‌‌رزم خود کمک‌‌های مردمی جمع‌‌آوری می‌‌کرد. پس از پایان خدمت نظام، دوباره راهی میدان مبارزه شد. با این‌‌که خانواده تدارک ازدواج او را می‌‌دیدند دلی برای ماندن نداشت.

چهارم دی‌‌ماه شصت‌‌وپنج و عملیات کربلای ۴، منطقۀ عملیاتی شلمچه نورباران بود. علی‌‌اصغر در سکوت به مهمانی معبود می‌‌شتافت و فرشتگان بی‌‌صبرانه این بندۀ مخلص خدا را همان‌‌گونه که در سکوت به عبادت خدایش می‌‌شتافت، در ملکوت در دستان خدایش گذاشتند.

چند روز بعد پیکر پاک علی‌‌اصغر در میان نقل و نبات در امام‌‌زاده اسماعیل روستای طزره شمع محفل دوستان شهیدش شد.

“راهش جاوید باد”

وصیت نامه شهید

بسم الله الرحمن الرحیم

اینجانب علی‌‌اصغر با کمال آزاد شهادت می‌دهم به یگانگی خدا و فرستاده او پیامبر اکرم(ص) و به امامت دوازده امام معصوم(ع) که همگی برای پیاده‌‌کردن اسلام به پیامبر و امامت رسیده‌اند و همچنین با کمال آزاد راه خودم را انتخاب کرده‌ام که راه همه انبیا و امامان است و از خداوند می‌خواهم که در این راه مرا تایید نماید و اگر لیاقت شهادت را دارم مرا به این فوز عظیم برساند و در اینجا لازم است که بعد از درود به امام زمان (عج) و امام امت و امت امام و بر شهدای اسلام وصیت ناقابل من به شما مردم عزیز اینست که دست از پشتیبانی ولایت فقیه و امام برندارند و استقامت را حفظ کرده و وحدت داشته باشید و بکوشید با در صحنه بودنتان راه شهدا را ادامه دهید و همیشه بر طبق دستور امام‌‌علی(ع) که «کونا الظالم خصما و للمظلوم عونا» پشتیبان مظلومین و از دشمنان و کفار و ظالمین و منافقین باشید به مسایل شرعی و معنوی زیاد بپردازید.

اما سخنی دارم برای تمام دوستان و آشنایان که مرا ببخشید و در حق ما دعا کنید و اما پدر عزیز و مادر مهربانم مرا حلال کنید بدی‌های مرا فراموش کنید استقامت کنید و این را خوب بدانید که من آزادانه راه خود را انتخاب کرده‌ام که این وظیفه هر مسلمان است و شما هم آزاد باشید مقاوم باشید همچون بقیه خانواده شهدا صبر پیشه کنید که خدا با صابرین است.

اما خواهرانم در زندگی محجب به حجاب اسلامی باشید گریه نکنید چون زینب(س) در برابر ناملایمات صبر کنید.

برادرانم دست از اسلام برندارید سلاح رزمندگان شهید را بر دوش کشید با عمل خود نشان دهید که خسته نشده‌‌اید و می‌جنگید تا رفع فتنه.

والسلام علیکم و برکاته- علی اصغر غربا

دیگر عرضی ندارم به جز موفقیت و طلب استقامت برای شما 1365/09/30

ما اگر شهید بشویم قید و بند دنیا را از روح برداشتیم و به ملکوت اعلی و به جوار حقتعالی

رسیدیم. «امام‌‌خمینی»

دیدگاه ها بسته شده اند.