فتح الفتوح رزمندگان اسلام
هفده ماه از انجام عملیات ناکام توکل در منطقه پل نادری و شرق رودخانه وحشی کرخه می گذشت و دشمن همچنان در منطقه گسترده فکه ، شوش ، عین خوش ، چنانه و مناطق دیگری از جبهه جنوب به سر می برد ، تا سرانجام عملیات فتح المبین در چهار مرحله برای آزاد سازی بخش وسیعی از خاک میهن و خارج ساختن شهرهای دزفول ، اندیمشک و جاده اهواز – اندیمشک از برد توپخانه و سایت موشکی سنگین و پرکار عراق طرح ریزی شد.

در عملیات طریق القدس زمینه مناسبی برای این کار بزرگ و سرنوشت ساز فراهم شده بود .
برای عملیات فتح المبین فرمانده وقت سپاه ( سرلشگر رضایی ) با قرآن استخاره می کند که این آیه مبارکه می آید انا فتحنا لک فتح مبینا
ساعت ۳۰ دقیقه بامداد دوم فروردین ماه ۱۳۶۱ یکصد گردان از سپاه و ۳۵ گردان از ارتش ایران ، در غرب دزفول و شوش با رمز یا زهرا به قلب دشمن زدند . در مقابل ۱۷۰ گردان از قوای رزمی عراق صف کشیده بودند . نیروهای خودی در قالب چهار قرارگاه عملیاتی سازماندهی شده و از چهار محور شوش ، رودخانه کرخه ، کوه میشداغ در جاده اهواز – اندیمشک و غرب دزفول حمله را شروع کردند .
در مرحله اول و دوم ، تنگه های عین خوش و رقابیه به روی دشمن مسدود و در دو مرحله دیگر ارتش عراق تا پشت رودخانه دویرج عقب رانده شد .
در این عملیات شهیدان حسین خرازی فرمانده لشگر ۱۴ امام حسین و محسن وزوایی فرمانده یک گردان از تیپ ۲۷ محمد رسول الله در شکست عراقی ها در محور رقابیه و علی گره زد بزرگترین موفقیت را به ارمغان آوردند . کار بی نظیری که در این عملیات انجام شد و مایع شگفتی عراقی ها گردید ، حفر کانال و تونل در زمین های رملی منطقه و دور زدن دشمن از طریق آن بود . لشگر های ۱۹ زرهی و ۱ مکانیزه عراق که در این محاصره غافلگبر شده بودند ، با تحمل آسیب های فراوان و شکستی که احمد متوسلیان فرمانده تیپ ۲۷ محمد رسول الله به آنها وارد آورد ، از میان رفتند .
با انجام عملیات فتح المبین ۲۴۰۰ کیلومتر از خاک ایران در شمال خوزستان آزاد و دستیابی به چاه های نفت ابوغریب حاصل شد . طی ۱۰ روز نبرد ، ۱۸ فروند هواپیما ، ۳ فروند چرخبال ، ۳۶۱ دستگاه تانک و نفربر ، صد ها دستگاه خودروی نظامی و شمار چشمگیری از سلاح های انفرادی و نیمه سنگین دشمن از بین رفت و بیش از ۴۰۰۰ تن از نیروهای عراقی کشته و ۱۵۰۰۰ نفر دیگر نیز به اسارت نیروهای ایرانی در آمدند .
همچنین شمار ۱۵۰ دستگاه تانک ، ۱۷۰ دستگاه نفربر ، ۱۶۵ قبضه توپ ، شماری سلاح سبک و نیمه سنگی ، یک سایت کامل موشک سام به همراه سه فروند موشک و انبوهی مهمات دیگر به دست رزمندگان اسلام افتاد . این عملیات با فرماندهی مشترک قرارگاه کربلا سپاه و ارتش و چهار قرار گاه قدس به فرماندهی سردار عزیز جعفری ، نصر به فرماندهی سردار شهید حسن باقری ، فجر به فرماندهی سردار شهید مجید بقایی و قرارگاه فتح به فرماندهی سردار سرلشکر رحیم صفوی و غلامعلی رشید انجام شد .

خلاصه گزارش عملیات :
نام عملیات : فتح المبین
زمان اجرا : ۲/۱/۱۳۶۱
مدت اجرا : ۱۰ روز
مکان اجرا : محور شوش ، رودخانه کرخه ، جاده اهواز – اندیمشک و غرب دزفول
رمز عملیات : یا زهرا ( سلام الله علیها )
تلفات دشمن : بیش از ۴۰۰۰ کشته و ۱۵۰۰۰ اسیر
ارگان های عمل کننده : سپاه و ارتش
اهداف عملیات : آزاد سازی بخش وسیعی از خاک ایران و خارج ساختن شهر های دزفول ، اندیمشک و جاده اندیمشک – اهواز از برد توپخانه و سایت موشکی دشمن در چهار مرحله

 

  • نقش نیروهای دامغان در عملیات فتح المبین (نیروی رزمی ـ پشتیبانی) :

نیروهای رزمنده دامغانی در این عملیات از سه محور وارد عمل شدند .

محور اول :

از محور اول ۲۰ نفر در تیپ کربلا به استعداد یک دسته در منطقه عملیاتی شهر شوش استقرار یافته بودند . لازم به ذکر است که قبل از شروع عملیات نیروها همچنان در بهمن ماه و اسفند ماه سال ۶۰ تا شروع عملیات یعنی ۲۹ اسفندماه و فتح خاک ریز اول حضور داشتند .

در اولین مرحله عملیات و فتح خاکریز اول حضور نیروهای دامغان چشم گیر بود .

مرحله دوم :

گروه دوم اعزامی نیروهای دامغان در محور عملیاتی میشداق می باشد که استعداد نیروها در این منطقه ۲۵ نفر بود که از جناه چپ وارد عمل شدند .

در ادامه مرحله دوم در منطقه عملیاتی رقابیه گروهی از نیروهای پشتیبانی و جهادی به میدان آمده وارد عمل شدند که در حقیقت همان جناه راست محسوب می شود منطقه عملیاتی رقابیه و دشت عباس بود.

محور سوم :

در محور سوم مناطق سایت ۴ و ۵ بود که از نظر موقعیت بسیار حساس و حائز اهمیت بود که نیروهای شجاع دامغانی در آزاد سازی این مناطق نقش مهمی را ایفا نمودند این عملیات و حضور نیروهای دامغان در این سه محور ده روز به طول انجامید . تعداد شهدا و اسرا و جانبازان و جاوید الاثرها نیز در زیر آمده است .

نتایج عملیات :

آزاد سازی جاده دزفول ـ دشت عباس ـ عین خوش ـ و همچنین مناطق دشت عباس و دست یابی بر چاه های ابوغریب در ارتفاعات دهلیزو حوضچه های نفتی خوزستان رهایی شهرهای اندیمشک ـ شوش ـ دزفول و پایگاه چهارم هوایی ـ جاده سراسری اندیشمک ـ اهواز ـ آزاد سازی سایت ۴ و ۵ و رادارها ـ و روستاهای منطقه

تعداد شهدا: ۱۰

تعداد جانبازان: ۱۳

   ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

fatholmobin - map