جستجو در دایره المعارف شهدا

شهید حسن یحیایی

فرازی از وصیت نامه:
شهید حسن یحیایی

 

ویدئو کلیپ مربوطه
Loading the player...

مشخصات فردی

نام و نام خانوادگی :حسن یحیایی
نام پدر :نوروز
تاریخ تولد :۱۳۴۶/۰۹/۱۳
محل تولد :روستای آهوانو دامغان
شغل :محصل
وضعیت تاهل :مجرد
مسئولیت :تک تیرانداز
سن :۱۶
خانواده چند شهید :تک شهید

شناسنامه شهادت

تاریخ شهادت :۱۳۶۳/۰۶/۰۸
محل شهادت : سردشت
نام عملیات : کمین دشمن
موضوع شهادت :جبهه
نحوه شهادت : اصابت تیر

شناسنامه تدفین

کشور :ایران
استان :سمنان
شهر :دامغان
روستا : 
تاریخ تدفین : 
گلزار :گلزار شهدای دامغان

نقشه محل تدفین

زندگی نامه شهید

“بسم رب الشهداءوالصدیقین”

حسن فرزند نوروز، متولد سال هزاروسیصدوچهل‌‌وشش، شهر دامغان. تحصیلات خویش را در رشته ریاضی تا سال دوم متوسطه ادامه داد. قبل از آن‌‌که موفق به اخذ دیپلم گردد درسش را نیمه‌کاره رها کرد و اولویت را به جبهه و جنگ و دفاع از اسلام و انقلاب داد. به عضویت بسیج درآمد و با فراگیری مهارت‌ها و آموزش‌های لازم حضورش را در جبهه اعلان نمود.

جمعاً هفتادویک روز در جبهه‌ها حضور داشت و سرانجام هشتم شهریورماه هزاروسیصدوشصت‌‌وسه در غرب کشور منطقۀ سردشت، براثر اصابت تیر به گلو و سر به دست کومله‌ها به شهادت رسید و در گلزار شهدای فردوس‌رضای دامغان طی مراسم باشکوهی به خاک سپرده شد.

هنگامی که در جبهه حضور پیدا نمود هفده سال بیشتر نداشت؛ ولی مسیر زندگی را آگاهانه و هوشمندانه انتخاب کرد. ایشان خصوصیات شایسته‌‌ای داشت. نظم و ترتیب سرلوحه زندگی وی بود. به امور فنی خانه رسیدگی می‌کرد. هر زمان مشکلی در سیستم برق منزل‌شان پیش می‌‌آمد خودش رفع می‌کرد. تلاوت قرآن را بسیار دوست می‌‌داشت. در میان رشته‌های ورزشی به کشتی عشق می‌ورزید و در فرصت‌های مناسب در سالن کشتی حاضر می‌شد و راه و رسم فتوت و جوان‌مردی را فرا می‌گرفت.

شهید در یک خانواده مذهبی براساس ارزش‌های دینی پرورش یافت. این دلاور بسیجی تقریباً در یک خانواده پرجمعیت بزرگ شد. دارای دو برادر و سه خواهر است. پدر بزرگوارش برای چند سالی به شغل کشاورزی و دامداری در منطقه آهوانو روی آورد و در راه کسب روزی حلال بی‌‌وقفه تلاش نمود.

خانواده شهید حسن یحیایی پس از چندی از روستای آهوانو به دامغان نقل مکان کردند و پدر ایشان بر سر کامیونی کار می‌کرد و تا زمان شهادت فرزندش حسن در همین شغل باقی ماند.

براساس رأی صادره در پانصدوهشتادوسومین جلسه شورای عالی وزارت آموزش و پرورش به نشانه قدرشناسی از مقام والا و متعالی شهیدان انقلاب اسلامی در مورخ بیست‌‌وپنجم خردادماه سال یک‌‌هزاروسیصدوهفتادوچهار گواهینامه افتخاری دوره متوسطه به خانواده این شهید اعطا گردید. یاد و خاطره این مرغان عرشی همواره در اذهان باقی خواهد ماند.

“راهش جاوید باد”

نظر خود را بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.