جستجو در دایره المعارف شهدا

شهید مهدی گردویی

فرازی از وصیت نامه:
شهید مهدی گردویی

بنا به حديث رسول اكرم(ص) الا ينبغي لامر مسلم ان يبيت ليله الا و وصيه تحت راسه: سزاوار نيست براي مرد مسلمان شبي را سحر كنيد مگر اين كه وصيت‌‌نامه او زير سرش باشد.

ویدئو کلیپ مربوطه
Loading the player...

مشخصات فردی

نام و نام خانوادگی :مهدی گردویی
نام پدر :حسینعلی
تاریخ تولد :۱۳۱۶/۱۱/۰۱
محل تولد :روستای طزره دامغان 
شغل :کارگر ذوب آهن
وضعیت تاهل :متاهل
مسئولیت :مردمی
سن :۴۰ سال
خانواده چند شهید :یک شهید

شناسنامه شهادت

تاریخ شهادت :۱۳۵۷/۱۰/۲۵
محل شهادت :دامغان
نام عملیات :شهدای انقلاب
موضوع شهادت :پشت جبهه
نحوه شهادت :ضربه مغزی

شناسنامه تدفین

کشور :ایران
استان :سمنان
شهر :دامغان
روستا :طزره
تاریخ تدفین : 
گلزار :گلزار شهدای روستای طزره

نقشه محل تدفین

زندگی نامه شهید

“بسم رب الشهداءوالصدیقین”

شهید در سال هزاروسیصدوشانزده هجری شمسی در روستای طزره از توابع شهرستان دامغان دیده به جهان گشود. در خانواده‌ای متدین و مذهبی ولی تنگ‌دست پرورش یافت. پدر وی زندگی را با قناعت ولی با سربلندی تمام اداره می‌کرد و افراد خانواده را به مسائل اسلامی آگاه می‌ساخت.در دوسالگی از احساس گرم حضور پدر محروم گشت و بار سرپرستی ایشان با تحمل مشکلات فراوان زندگی، بر دوش مادر افتاد.

علاقه شدیدی به درس خواندن داشت. چون در روستا مدارس به شکل امروزی وجود نداشت، در سن هشت سالگی به مکتب رفت و خواندن قرآن و نوشتن را آموخت.
زندگی شهید همراه با سختی و پیچ و خم‌های شدید و گاهی همراه با شادمانی می گذشت تا به سن بلوغ رسید و به علت مشکلاتی که در زندگی داشت مجبور شد که همراه با برادرانش به منظور امرار معاش به کارگری بپردازد.
در سن نوزده سالگی به سربازی رفت و در بیست وپنج سالگی ازدواج کرد که حاصل آن دو پسر و دو دختر است.
ابتدا برای امرار معاش ناچار شد که به همراه خانواده به مازندران سفر کند ولی در سال هزاروسیصدوچهل ونه مجدداً به روستا بازگشت و به استخدام شرکت ذوب‌آهن البرز شرقی درآمد. با علنی شدن نهضت امام خمینی(ره) به جمع فعالان انقلابی برضد رژیم شاهنشاهی پیوست.
در تاریخ بیست ویکم دی ماه هزاروسیصدوپنجاه وهفت در تظاهرات خیابانی علیه رژیم منحوس پهلوی در شهرستان دامغان شرکت کرد که در این روز براثر ضربات واردشده از سوی عمال رژیم، دچار ضربه مغزی شد و دو روز بعد در بیست وسوم دی ماه هزاروسیصدوپنجاه وهفت به درجه رفیع شهادت نائل گشت.
پیکر پاک این شهید عزیز در زادگاهش روستای طزره تشییع و به خاک سپرده شد.

“راهش جاوید باد”

وصیت نامه شهید

بسم الله الرحمن الرحيم

و لا تحسبن الذين قتلوا في سبيل ا... امواتا بل احيا عند ربهم يرزقون

گمان مبريد كساني كه در راه خدا كشته مي‌‌شوند مرده‌‌اند بلكه زنده هستند و نزد پروردگارشان روزي مي‌‌خورند.

بنا به حديث رسول اكرم(ص) الا ينبغي لامر مسلم ان يبيت ليله الا و وصيه تحت راسه:

سزاوار نيست براي مرد مسلمان شبي را سحر كنيد مگر اين كه وصيت‌‌نامه او زير سرش باشد.

اينجانب مهدي گردويي پس از اعتقاد و يقين داشتن به وحدانيت الهي و نبوت جميع انبيا و خاتميت حضرت محمد(ص) و ولايت و عصمت ائمه اطهار و حضرت فاطمه زهرا(س) و معاد روز قيامت و كليه عقايد اسلاميه اصولاً و فروعاً اقرار در حال حاضر صحت و اختيار من دون الاكراه و الاجبار در حالي که صحيح و سالم بوده وصيت مي‌‌نمايم كه علي گردويي را وصي خود قرار دادم وصيت مي‌‌كنم كه مرا در هر كجايي دنيا كه ملك خدا باشد دفن نماييد و بيست ركعت نماز وحشت برايم بخوانند و برايم طبق معمول مدت سه شبانه روز چهلم سال را تعزيه داري كنند. اينجانب نماز و روزه استجاري ندارم خمس و زكات بدهكار نيستم مبلغ 500 تومان مظالم العباد داده شود. نيابت حج و كفارات ندارم و بقيه ثلث مالم را به مصرف سه سال نماز و روزه و صد ركعت نماز آيات برسانند و در ضمن 6 ماه نماز و 15 روز روزه براي پدرم و 6 ماه نماز و روزه براي مادرم داده شود.

من تبع الهدی ، مهدي گردويي 1355/05/22

نظر خود را بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.