جستجو در دایره المعارف شهدا

شهید ابوالقاسم مقدسی

فرازی از وصیت نامه:
شهید ابوالقاسم مقدسی

شكر و سپاس خداي را كه ما را آفريد و به ما خواندن و نوشتن آموخت و زمين را گهواره‌‌اي آفريد و كوه‌‌ها را همانند ميخ آفريد و براي هدايت بشر پيامبران را فرستاد. مرگ فرا خواهد رسيد در هر جایي كه باشد چه در جبهه و چه در خانه، چه خوش مرگي كه در راه خدا باشد.

ویدئو کلیپ مربوطه
Loading the player...

مشخصات فردی

نام و نام خانوادگی :ابوالقاسم مقدسی
نام پدر :رحمت الله
تاریخ تولد :۱۳۴۴/۰۸/۲۰ 
محل تولد :روستای غنی آباد دامغان
شغل :آزاد
وضعیت تاهل :مجرد
مسئولیت :تک تيرانداز
سن :۱۶ سال
خانواده چند شهید :یک شهید

شناسنامه شهادت

تاریخ شهادت :۱۳۶۱/۰۴/۲۵
محل شهادت :شلمچه - شرق بصره
نام عملیات :رمضان
موضوع شهادت :جبهه
نحوه شهادت :اصابت ترکش خمپاره به سر

شناسنامه تدفین

کشور :ایران
استان :سمنان
شهر :دامغان
روستا :غنی آباد
تاریخ تدفین : 
گلزار :گلزار شهدای روستای غنی آباد

نقشه محل تدفین

زندگی نامه شهید

“بسم رب الشهداءوالصدیقین”

ابوالقاسم مقدسی، فرزند رحمت‌‌الله، متولد بیستم آبان‌‌ماه هزاروسیصدوچهل‌‌وچهار. محل شهادت خط پدافندی پاسگاه زید (شرق بصره).

سه بار به جبهه‌‌ها اعزام شده بود. بار اول به منطقه کردستان رفت. در عملیات بیت‌المقدس و آزادسازی خرمشهر از ناحیه پا مجروح گردید. جهت مداوا و عمل جراحی در بیمارستان تبریز بستری شد و پزشکان موفق شدند چندین ترکش از بدن وی بیرون آورند.

پس از بهبودی و مرخص‌‌شدن از بیمارستان به دامغان آمد. در سومین مرحله از طریق بسیج به جبهه اعزام گردید. در عملیات رمضان در سمت تک‌‌تیرانداز در خط مقدم حضور یافت. در تاریخ بیست‌‌وپنجم تیرماه هزاروسیصدوشصت‌ویک در همان عملیات به همراه دو تن دیگر از همسنگرانش به نام‌‌های شهید علی مقدسی و شهید محمد نجاری به شهادت رسیدند. پیکر مطهر شهید ابوالقاسم مقدسی را به زادگاهش روستای غنی‌آباد منتقل و به خاک سپردند.

ابوالقاسم مقدسی بسیجی شجاع و ولایت‌‌مدار بود. جمعاً هفتادودو روز حضور وی در کارنامه جنگ تحمیلی عراق علیه ایران اسلامی ثبت گردیده ‌‌است. شهید ابوالقاسم مقدسی تحصیلات ابتدایی را در آموزشگاه «انقلاب اسلامی» روستای غنی‌‌آباد به اتمام رسانید. شغل شریف پدرش کشاورزی بود. ابوالقاسم هم قبل از رفتن به جبهه کمک کار پدر بود.

شهید مقدسی از دست‌‌رنج خود مبلغی پول پس‌‌انداز نمود. به‌‌طوری که وی در وصیت‌نامه خویش یادآور می‌‌شود که بعد از شهادتم مبلغی را که پس‌‌انداز نموده‌‌ام به جبهه‌های جنگ بدهید تا صرف هزینه‌های جنگی شود.

شهید ابوالقاسم مقدسی انسانی وارسته و خداشناس بود. تمامی افکارش متوجه دفاع از میهن اسلامی و حریم ارزش‌های دینی بود. در برابر گروهک‌های ضدانقلاب موضع‌گیری‌های کوبنده‌ای داشت.

خانواده شهید ابوالقاسم مقدسی خانواده‌ای پرجمعیت بودند؛ ولی در کانون خانوادگی آن‌ها صفا و نورانیت و همدلی موج می‌‌زد. فضای زندگی آن‌ها با نوای قرآن حال‌‌ و هوایی دیگر داشت.

این شهید والامقام سه خواهر و پنج برادر دارد.

“راهش جاوید باد”

وصیت نامه شهید

بسم الله الرحمن الرحيم وبه نستعين والحمد ل.. رب العالمين

ولا تحسبن الذين قتلوا في سبيل الله امواتا بل احياءعند ربهم يرزقون

شكر و سپاس خداي را كه ما را آفريد و به ما خواندن و نوشتن آموخت و زمين را گهواره‌‌اي آفريد و كوه‌‌ها را همانند ميخ آفريد و براي هدايت بشر پيامبران را فرستاد. خدا را شكر كه به من فرصتي داد كه تا چند كلمه‌‌اي به شما عرضه بدارم چون معلوم نيست كه چه مواقع مرگ فرا مي‌‌رسد و ما را در بر مي‌‌گيرد.

طبق موازين اسلامي بايد هر مسلماني براي بعد از مرگ خود وصيتي بنويسد كه قرآن مي‌‌گويد:

كل نفس ذائقه الموت، انا لله وانا اليه راجعون.

مرگ فرا خواهد رسيد در هر جایي كه باشد چه در جبهه و چه در خانه، چه خوش مرگي كه در راه خدا باشد. من ابوالقاسم مقدسي فرزند رحمت‌‌الله شماره شناسنامه 393 تاريخ تولد 1344 اعزامي از بسيج سپاه پاسداران دامغان دارایي من مقدار هشت هزار تومان در دست علي‌‌اصغر مقدسي برادر من و مقدار چهار هزار وپانصد تومان در دست علي‌‌اكبر مقدسي برادرم مي‌‌‌‌باشد و مبلغ سه هزار تومان بانك صادرات مي‌‌باشد و يك دستگاه موتور ياماها 80 از دارایي من است و مبلغ پانصد تومان آن را به برادرم احمد بدهيد و موتور را فروخته پول آن را به جبهه بفرستيد از مقادير پولي كه دارایي من است يك ماه روزه قرض دارم با اين پول ادا نمایيد و بقيه آن را به جبهه‌‌هاي جنگ بفرستيد  و محل دفن من در قريه غنی‌‌آباد دامغان مي‌‌باشد.

به اميد پيروزي حق بر باطل و اسلام بر كفر و سلامتي رزمندگان و پيروزي آنان و آزادي قدس از دست اشغالگران همه شما را به مي‌‌سپارم.

خداحافظ شما ابوالقاسم مقدسی

خداحافظ ديدار ما در روز محشر

عازم كربلايم اي برادر، خدايا، خدايا تو را به جان مهدي تا انقلاب مهدي خميني را نگه دار.

نظر خود را بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.