جستجو در دایره المعارف شهدا

شهید ابراهیم رجب بیکی

فرازی از وصیت نامه:
شهید ابراهیم رجب بیکی

 

ویدئو کلیپ مربوطه
Loading the player...

مشخصات فردی

نام و نام خانوادگی :ابراهیم رجب بیکی
نام پدر :غلامحسین
تاریخ تولد :۱۳۳۷/۰۴/۰۱
محل تولد :دامغان
شغل :جهادگر
وضعیت تاهل :مجرد
مسئولیت :مسئول پشتیبانی مقر جهاد در حمیدیه
سن :۲۲ سال
خانواده چند شهید :یک شهید

شناسنامه شهادت

تاریخ شهادت :۱۳۵۹/۰۸/۲۴
محل شهادت :جاده حمیدیه
نام عملیات :پدافندی
موضوع شهادت :جبهه
نحوه شهادت :اصابت گلوله توپ به ماشین (زمان محاصره سوسنگرد)

شناسنامه تدفین

کشور :ایران
استان :سمنان
شهر :دامغان
روستا : 
تاریخ تدفین : 
گلزار :گلزار شهدای دامغان

نقشه محل تدفین

زندگی نامه شهید

“بسم رب الشهداءوالصدیقین”

با درخشش خورشید نخستین روز تیرماه سال هزاروسیصدوسی‌وهفت مصادف با چهارم ذی‌الحجه‌الحرام سال هزاروسیصدوهفتادوهفت (ه.ق) در شهرستان دامغان در خانوادۀ مذهبی و مؤمن غلامحسین رجب‌بیکی و معصومه قنادیان فرزندی تولد یافت که چون ولادت وی در موسم حج ابراهیمی بود، ابراهیمش نامیدند.

پدر و مادرش کمر همت به تربیت او بستند تا متخلق به آداب و اخلاق اسلامی شود. خداوند توفیق داد تا در کودکی انس و الفتی خاص با قرآن و اهل‌بیت(ع) پیدا کند.

سخن از ابراهیم، سخن از عاشقی ‌است. دل‌سوخته‌ای که ذکر مصیبتش، گرمی‌بخش جلسات اهل‌بیت(ع) بود. مؤذنی که سروش صدایش دل غافلانی چند را بیدار کرد و الغوث الغوث نجوایش، خلاص از آتش اهل صیام بود.

دوستانش هنوز هم او را با ذکر «لا حول و لا قوه الا بالله» می‌شناسند و مبارزان و انقلابیون با غریو «مرگ بر شاه» و زمزمۀ «زیر بار ستم نمی‌کنم زندگی/جان فدا می‌کنم در ره آزادگی.»

ابراهیمی که مبارزه و جهاد را بر دانشجویی مهندسی عمران ترجیح داده بود و هنگامی که سیاهی و سکوت شب بر جبهه مستولی می‌شد، نوای محزونش دل‌ها را روانه کربلا می‌کرد.

در آخرین نامه‌اش نوشت: «سال گذشته به حج رفتم و اینک نوبت جهاد است.» و این‌گونه آرزو کرد: «یا شهادت یا کربلا!»

و کربلای ابراهیم، سوسنگرد بود. آن ‌روز که اندک مدافعان شهر با دست خالی در برابر خصم ایستاده بودند، چه مظلومانه و چه مردانه…

شهر در شرف سقوط بود و چشم‌ها نگران و دل‌ها مضطرب.

دکتر چمران و یارانش خارج از شهر نظاره‌گر این دقایق پرالتهاب‌اند. ماشینی به‌‌سرعت به‌سوی شهر می‌شتابد تا شاید اندک امکاناتی به مدافعین سوسنگرد برساند. هنوز به شهر نرسیده، گلوله مستقیم تانک، مرکب و سوارش را یک‌پارچه آتش می‌کند.

سلام بر ابراهیم آن‌گاه که وارد آتش شد…

آن ذاکر و مداح اهل‌بیت(ع)، در پنجم محرم‌الحرام سال هزاروچهارصدویک قمری به شهیدان کربلا پیوست و جز اندکی خاکستر از سیاوش سوسنگرد برجای نماند. مشتی را مردم بومی منطقه در همان ‌محل دفن کردند و مشتی دیگر بر دوش مردم دامغان تشییع و در عاشورای حسینی، همانند اربابش بی‌غسل و کفن دفن شد. حال ابراهیم به‌صورت، دو مزار دارد؛ یکی در زادگاهش و یکی هم در قتلگاهش؛ اما به‌‌معنا، آرامگه سوختگان عشق، دامن مولای‌شان اباعبدالله است.

و سلام بر ابراهیم آن‌گاه که آتش بر او گلستان شد…

“راهش جاوید باد”

نظر خود را بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.